پست الکترونیک
info@paydarshimi.com
تلفن تماس

محصولات اولیه پتروشیمی

صنعت پتروشیمی بر حسب نوع محصولی که تولید می‌کنند از دو نوع خوراک گازی و مایع تغذیه می‌کنند . هشت ماده اتیلن ، پروپیلن ، بوتادین ، متانول، بنزن ، تولوئن ، زایلن ، آمونیاک به عنوان مواد اصلی پایه پتروشیمی‌ها محسوب می‌شوند . مواد پایه صنعت پتروشیمی شامل الفین‌های سبک (اتیلن ، پروپیلن ، بوتیلن) ، آروماتیک‌ها (بنزن ، تولوئن و زایلن) و گاز سنتز (آمونیاک و متانول) می‌باشند .

مواد خوراکی مورد استفاده در صنعت پتروشیمی را می‌توان به سه گروه کلی تقسیم کرد: الفین‌ها، مواد معطر و گروه سوم که شامل گاز سنتز و مواد معدنی است . الفین‌های سبک بیش از 60 درصد سهم تولید از این هشت ماده پایه پتروشیمی را در کل دنیا به خود اختصاص داده‌اند .

واحدهای تولیدی که الفین سبک (اتیلن، پروپیلن و در ادامه زنجیره تولید انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن) محصول اصلی آنها به شمار می رود، عمدتاً از گاز اتان و فرآورده‌های نفتی مایع (نفتا ، پروپان ، بوتان ، رافینیت و …) که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود، استفاده می‌کنند .

در تولید پلی‌اتیلن عمدتا از اتان و در تولید پروپیلن عمدتا از پروپان و در تولید بوتیلن از بوتان استفاده می‌شود . منابع اولیه جهت تولید آروماتیک‌ها میعانات گازی و نفتا می‌باشند. طی فرایندهای تبدیل کاتالیستی و همچنین بنزین پیرولیز تولیدی در واحدهای کراکینگ با بخار پالایشگاه‌ها جهت تولید آروماتیک‌ها استفاده می‌شوند. منابع اولیه جهت تولید گاز سنتز نیز عمدتا گاز متان و زغال سنگ می‌باشد .